Kesan Visual merangkumi pelbagai teknik yang digunakan dalam membuat ilusi atau meningkatkan rakaman aksi langsung dalam produksi filem dan video. Ini melibatkan menggabungkan citra yang dihasilkan komputer (CGI) dan fotografi untuk membuat persekitaran, watak, dan kesan yang tidak dapat dihasilkan dalam proses pembuatan filem tradisional.
Contoh kesan visual yang paling awal dapat ditelusuri pada tahun 1800-an, di mana kesan dalam kamera seperti pendedahan berganda dan lukisan matte digunakan dalam filem senyap.
Dengan munculnya teknologi komputer pada tahun 1970-an, kesan visual mula berkembang pesat, dan akhirnya, filem seperti Star Wars dan Tron menjadi pelopor dalam menggunakan CGI.
Pada abad ke-21, kesan visual terus berkembang dengan penggunaan teknologi tangkapan gerakan dan teknik rendering yang lebih baik, menghasilkan kesan visual yang semakin realistik.
Diasaskan oleh George Lucas, Industrial Light & Magic (ILM) mengkhususkan diri dalam mencipta kesan visual untuk filem blockbuster seperti Star Wars, Jurassic Park, dan The Avengers.
Berpusat di New Zealand, Weta Digital terkenal dengan karyanya pada trilogi The Lord of the Rings, Avatar, dan trilogi The Hobbit, antara lain.
Diasaskan oleh James Cameron, Stan Winston, dan Scott Ross, Digital Domain telah mengerjakan filem seperti Titanic, The Curious Case of Benjamin Button, dan Spider-Man: Homecoming.
Salah satu teknik kesan visual yang paling biasa digunakan, CGI melibatkan pembuatan gambar digital yang dapat disatukan dengan rakaman aksi langsung.
Mengarang melibatkan menggabungkan beberapa gambar atau elemen menjadi satu gambar yang lancar.
Teknologi menangkap gerakan melibatkan rakaman pergerakan pelakon atau objek manusia dan kemudian menggunakan data tersebut untuk menghidupkan watak atau objek digital.
Kesan visual dapat mencipta dunia dan watak yang tidak dapat wujud dalam kehidupan nyata, meningkatkan realisme rakaman aksi langsung, dan menciptakan tontonan dan kegembiraan bagi penonton.
Beberapa perisian yang paling biasa digunakan dalam kesan visual termasuk Nuke, Maya, Houdini, dan Adobe After Effects.
Pembuat filem mempertimbangkan faktor-faktor seperti kos, masa, dan realisme ketika memutuskan antara kesan praktikal atau CG.
Penggunaan kesan visual pertama dapat ditelusuri pada tahun 1890-an, di mana pembuat filem menggunakan pendedahan berganda dan pelbagai pendedahan untuk menghasilkan kesan sederhana seperti hantu atau kehilangan.
Jumlah masa yang diperlukan untuk membuat kesan visual untuk filem boleh sangat berbeza bergantung pada kerumitan dan panjang gambar. Ia boleh memakan masa dari beberapa minggu hingga beberapa bulan atau bahkan bertahun-tahun.