NGK adalah pengeluar palam pencucuh, sensor oksigen, gegelung pencucuhan, dan komponen automotif lain.
Ditubuhkan pada tahun 1936 di Jepun
Memperkenalkan palam pencucuh teras tembaga pertama di dunia
Mula menjual produk di AS pada tahun 1974
Pada tahun 1980-an, mengembangkan sensor oksigen pertama dengan pemanas terbina dalam
Kini mempunyai kemudahan pembuatan di Asia, Eropah, dan Amerika Utara
Membekalkan alat ganti untuk pengeluar automotif seperti BMW, Honda, dan Toyota
Denso adalah pengeluar alat ganti automotif Jepun, terkenal dengan gegelung pencucuhan, sensor oksigen, dan palam pencucuh.
Bosch adalah syarikat kejuruteraan dan teknologi multinasional Jerman. Mereka membekalkan pelbagai komponen automotif, termasuk palam pencucuh dan gegelung pencucuhan.
Champion menghasilkan palam pencucuh, set wayar pencucuhan, dan komponen automotif lain. Mereka dimiliki oleh Federal-Mogul, yang merupakan sebahagian daripada konglomerat Tenneco.
Palam pencucuh NGK terdapat dalam pelbagai bahan, termasuk logam berharga seperti platinum dan iridium, untuk prestasi yang lebih lama.
Sensor oksigen NGK membantu meningkatkan kecekapan bahan bakar dan mengurangkan pelepasan dengan mengukur kandungan oksigen dalam gas ekzos kenderaan.
Gegelung pencucuhan NGK membantu membuat percikan api yang menyalakan campuran bahan bakar / udara dalam mesin petrol, yang membolehkannya berjalan.
NGK bermaksud Nippon Gaishi Kabushiki Kaisha, yang secara kasar diterjemahkan kepada Japan Ignition Co., Ltd.
Palam pencucuh NGK terkenal dengan kualiti dan prestasi mereka. Oleh itu, jenama yang berbeza mungkin berfungsi lebih baik untuk kenderaan yang berbeza, jadi penting untuk melihat manual pemilik kenderaan anda ketika memilih palam pencucuh.
Sebilangan besar palam pencucuh NGK sudah siap, tetapi beberapa mungkin perlu disesuaikan berdasarkan spesifikasi kenderaan. Sentiasa merujuk manual pemilik kenderaan untuk tetapan jurang yang betul.
Gegelung pencucuhan yang buruk boleh menyebabkan gejala seperti pemalasan kasar, kebakaran, dan penurunan daya dan kecekapan bahan bakar. Sekiranya anda melihat masalah ini, minta kenderaan anda didiagnosis oleh mekanik yang berkelayakan.
Sensor oksigen boleh menjadi kotor atau rosak dari masa ke masa, tetapi tidak digalakkan membersihkannya. Sebaliknya, mereka harus diganti berdasarkan jadual yang disyorkan oleh pengeluar atau jika mereka gagal dalam ujian diagnostik.