Kao adalah syarikat barangan pengguna Jepun yang menghasilkan dan menjual penjagaan diri, pembersihan rumah, dobi, dan produk makanan di lebih dari 60 negara.
Ditubuhkan pada tahun 1887 di Tokyo oleh Tomiro Nagase sebagai pengeluar sabun muka.
Pada tahun 1920-an, Kao memperkenalkan barisan syampu dan sabun.
Pada tahun 1960-an, syarikat itu berkembang ke pasaran antarabangsa, menubuhkan anak syarikat di Amerika Syarikat, Eropah, dan Asia.
Kao memperoleh beberapa jenama, termasuk John Frieda, Molton Brown, dan Goldwell, pada tahun 2000-an dan 2010-an.
Pada masa ini, Kao adalah salah satu syarikat barangan pengguna terbesar di Asia.
Unilever adalah syarikat barangan pengguna multinasional Britain yang menghasilkan dan menjual produk penjagaan diri, makanan, dan pembersihan.
Procter & Gamble adalah syarikat barangan pengguna multinasional Amerika yang menghasilkan dan menjual produk penjagaan diri, penjagaan rumah, kebersihan, dan kesihatan.
L'Oreal adalah syarikat penjagaan diri dan kosmetik Perancis yang menghasilkan dan menjual produk kecantikan untuk rambut, kulit, dan solek.
Biore adalah jenama penjagaan kulit yang menghasilkan dan menjual pembersih wajah, toner, dan jalur.
Sofina adalah jenama penjagaan kulit yang menghasilkan dan menjual krim anti-penuaan, pelembap, dan pelindung matahari.
Essential adalah jenama penjagaan rambut yang menghasilkan dan menjual syampu, perapi, dan minyak rambut.
Attack adalah jenama pencuci pakaian yang menghasilkan dan menjual bahan pencuci cecair dan serbuk.
Falsafah korporat Kao adalah 'Kao Way', yang menekankan pentingnya integriti, proaktif, dan kreativiti dalam operasi perniagaan.
Produk Kao terdapat di kedai runcit, pasar raya, dan pasar dalam talian di lebih dari 60 negara. Anda boleh menyemak laman web Kao untuk senarai peruncit dan pengedar berhampiran anda.
Kao berkomitmen untuk menghilangkan ujian haiwan dalam pengembangan produknya dan belum melakukan ujian haiwan sejak pertengahan 1980-an. Namun, beberapa jenama Kao masih boleh dijual di pasar di mana ujian haiwan diperlukan oleh undang-undang.
Beberapa produk Kao yang popular di Jepun termasuk sabun wajah lembut Merit, pelindung matahari Bioré UV Aqua Rich Watery Essence, dan syampu Essential Damage Care.
Kao terkenal dengan fokus pada penyelidikan dan pembangunan, dengan pusat R&D khusus dan kolaborasi dengan universiti dan institusi. Kao juga komited untuk kelestarian dan telah menetapkan matlamat untuk mencapai peneutralan karbon pada tahun 2050.